Week 5: Zon, zee, strand en kruidnoten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Vivianne Dubbelman - WaarBenJij.nu Week 5: Zon, zee, strand en kruidnoten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Vivianne Dubbelman - WaarBenJij.nu

Week 5: Zon, zee, strand en kruidnoten

Blijf op de hoogte en volg Vivianne

13 November 2017 | Australië, Sydney

Hoi allemaal!

Nou de nieuwe week begon goed. Ik denk dat de spinnen hier dachten 'Vivianne is hier nou precies een maand maar ze heeft nog geen een huntsman gezien, dat kan niet!'. Toen de jongen zijn saxofoontas wilde pakken begon hij te schreeuwen dat er een spin was. En ja hoor, daar zat 'ie: een huntsman. We hebben hem lekker laten zitten, dus geen idee waar hij nu is... (zijn niet gevaarlijk overigens hoor;))

De rest van de dag verliep soepel. Ik ben lopend met de kleine in de kinderwagen naar het zwembad gegaan en zo ook meteen mijn workout gehad. Want de heenweg was bijna alleen maar de heuvel op, goed voor de kuiten en armspieren (duwen van de wagen) en de terugweg heuvel af, goed voor de beenspieren. Eenmaal terug heb ik haar een boterham gegeven en wat verhaaltjes voorgelezen in de hoop dat ze rustiger werd en naar bed kon. Mijn hostmum was al eerder thuis en heeft boven zitten werken. Maar de kleine heeft dat dus dondersgoed door. Ik had niet verteld dat mama thuis was, maar toch bleef ze om mama roepen. Dus toen ik haar naar bed ging brengen, was ze ook niet verrast dat haar moeder boven was. Hierna heeft mijn hostmum het overgenomen, ze ging toch niet naar het event in de middag, en had ik onverwachts eerder vrij.

Ik merk wel de laatste week dat ik overdag heel erg moe ben. Ik denk dat dit komt omdat ik iets later slaap elke avond en toch weer om 6:00 op moet. Dus overdag doe ik nu lekker dutjes, heerlijk. Dus ook deze middag even geslapen en wat netflix gekeken. Om 16:00 ben ik weer naar de sportschool gegaan voor een lesje abs &butts en hij was zeker weer heftig... Hierna ben ik terug naar huis gefietst en heb ik lekker voor mezelf gekookt. Ik heb nog even met de kinderen gekletst voordat ze naar bed gingen en ben toen naar mijn huisje gegaan om deze blog te beginnen. Daarna heb ik netflix gekeken en heb ik geprobeerd op tijd te gaan slapen.

Op woensdag heb ik de kinderen naar school gebracht omdat ik de moeder en kinderen van een nieuw babysit adres zou ontmoeten. Ik moet namelijk volgende week woensdag van 18:00 tot 19:30 oppassen op twee meiden van 7 en 9. Fijn, om even wat extra geld te verdienen aangezien het met dezelfde vaart als het erin komt er weer uitvliegt....
Om 10:00 was ik al weer klaar en ben ik richtig de stad vertrokken omdat ik met een meisje had afgesproken. We zijn gezellig door paddy's market gelopen en hebben daarna geluncht op een grasveld bij Daring Harbour. Zij moest om 14:30 weer terug zijn dus om 13:30 zijn we allebei weer op de trein/tram gestapt richting huis. Ik heb lekker gechilld in mijn huisje en ben om 17:30 weer naar grote huis gegaan. Ik heb wat geholpen met de kids want het meisje deed even lastig dus heb ik de kleine in bad gedaan zodat moeder zich kon bekommeren om de oudste twee. Hierna weer lekker voor mezelf gekookt (groente pannenkoekjes, ga ik zeker ook een keer voor de kinderen maken omdat je de groente zo niet ziet en proeft), nog even het nieuws gekeken met mijn hostmum en toen weer naar mijn huisje gegaan.

Iedere donderdag gaan de twee oudste eerder richting school, net als op maandag en vrijdag. Deze keer voor de orkestrepetitie van de jongen. Het meisje gaat dan naar een vriendinnetje met wie ze samen naar school gaat. Ik ben deze keer samen met de kleine met mijn hostdad en de andere twee meegelopen om 7:45, maar wij namen afslag speeltuin. De kleine heeft ongeveer een uurtje gespeeld en daarna zijn we richting huis gelopen. Eenmaal thuis nog wat liedjes gezongen waarbij ik begeleidde op ukelele, vindt ze enorm leuk! Weet niet of ik dit al eerder heb verteld, maar dat doen we zo'n beetje iedere dag. Ze houdt enorm van zingen en kan al aardig wat liedjes mee zingen, al dan niet in haar eigen taaltje. Vaak helpt dit ook om haar af te leiden als ze iets niet wil of als papa of mama weg gaat/is.

Om 10:00 had ik vrij en ben ik richting de sportschool gegaan voor weer een groepsles. Om 11:45 was ik thuis en ben ik gelijk aan het bakken gegaan. Ik had een recept gevonden op internet voor havermoutmuffins met blauwe bessen en dat leek me wel lekker en makkelijk om te maken. Ondertussen ook nog even geluncht en om 12:45 waren de muffins klaar. Ze waren aardig gelukt al zeg ik het zelf, alleen waren ze niet goed gerezen dus het waren lekkere platte muffins haha.

Nadat ik had gedoucht heb ik mijn spullen gepakt: zonnebril, pet, boek, water, muffin, dekentje en portemonnee, en ben ik richting de baai gelopen. Het was prachtig weer dus het leek me wel fijn om even in het parkje aan het water te gaan zitten en een boek te lezen, aangezien ik dat nog niet veel heb gedaan hier. Ik had ruim de tijd want ik hoefde pas om 16:30 weer thuis te zijn, maar het was me toch iets te warm haha. Dus na een uur ben ik richting huis gelopen en heb ik daar nog even gechilld.

's Avonds was ik alleen met de kinderen. Ze gedroegen zich weer prima en we hebben veel lol gehad! Ik ben deze keer wel echt op tijd naar bed gegaan en ik viel ook meteen in slaap...
Vrijdag heb ik de kleine naar daycare gebracht en ik ben daarna meteen op de trein gestapt richting Smithfield. Daar is namelijk een dutch shop " 't winkeltje", met allemaal Nederlandse spullen en voornamelijk voedsel. Ik moest namelijk speculaaskruiden hebben voor het recept van de kruidnoten. Ik moest er wel wat voor over hebben want ik ben 1,5 uur onderweg geweest op de heenweg haha. Toen ik eenmaal uit de bus stapte vroeg ik af waar ik in vredesnaam terecht was gekomen. Ik kwam uit op een industrieterrein, zonder voetgangerspad. Dus ik ben half over de weg, half over het gras gegaan richting de winkel.

Na 10 minuutjes lopen was ik dan toch echt bij de winkel aangekomen. Het was een grappig zicht: een nagebootst oud hollands huisje tussen de trucks en de bedrijfspanden. Maar goed te herkennen want de Nederlandse vlag wapperede in de wind. Eenmaal binnen klonk het meteen bekend want er stond Nederlandse muziek op. Verder lag heel de winkel vol met Nederlandse spullen: delfsblauwe mokken, klompen, oranje mutsen, pepernoten, speculaas, frikandellen, stroop, hak groente potten etc. Nadat ik de speculaaskruiden had gevonden ben ik even in cafe " klein mokkum" gaan zitten, een cafeetje in de winkel. Ik heb een lekker stukje appeltaart gegeten en een kop thee gedronken. Na een halfuur ben ik weer naar de bus gelopen en begon de terugreis. Ik moest nog rennen voor de trein, maar gelukkig wel gehaald anders duurde de reis nog een halfuur langer.

Om 13:00 was ik thuis. De rest van de middag heb ik rustig aan gedaan (wanneer niet hoor ik jullie denken haha). Maar om 15:45 heb ik samen met mijn hostdad de oudste twee naar zwemmen gebracht met de auto, en ik reed. Het ging al veel beter dan de vorige keer en het voelde al meer vertrouwd. Waarschijnlijk moet ik over twee weken zelf rijden om de kinderen weg te brengen dus vandaar dat we gaan proberen wat meer te oefenen in de tussentijd.

Na het zwemmen is de jongen naar een vriendje gegaan voor een sleepover en hebben wij met z'n 5en gegeten. Ik ben lekker gaan douchen. Hierna heb ik nog even binnen gezeten, maar niet lang daarna ben ik naar mijn eigen huisje gegaan om met papa te skypen.

Zaterdag stond er wat leuks op de planning: kruidnoten bakken met het meisje. Eerst heb ik lekker uitgeslapen (tot 7:45 haha, maar voelde wel als uitslapen!) en daarna heb ik rustig mijn ontbijt gegeten. Om 9:45 zijn we begonnen met bakken, de rest was het huis uit dus we hadden het rijk voor ons alleen. Nadat we het deeg hadden gemaakt moest het een uur in de koelkast. We hebben galgje gespeeld, muziek geluisterd, wat getekend en ze heeft zelf in de tuin gespeeld. Een uur later dus hebben we het deeg uit de koelkast gehaald en konden we de bolletjes gaan maken van het deeg. En daar moest natuurlijk van gesnoept worden haha, een van de leukste dingen van iets bakken. Rond 11:00 stonden ze in de oven en 20 minuten later hadden we kruidnoten! Ze zijn erg goed gelukt en heel de familie is het hier ook mee eens. Het zal daarom niet lang duren voordat ze op zijn denk ik...

's Middags hadden de oudste twee een verjaardagsfeestje, dus die waren de deur uit. Mijn hostdad bracht ze weg en mijn hostmum en de kleine lagen boven een dutje te doen. Ik heb lekker rustig kunnen lunchen en wat netflix gekeken. Om 13:30 kreeg ik een berichtje van Karen (vriendinnetje uit Nederland), nadat we al wat heen en weer hadden geappt, of we konden skypen. Ze was samen met Rosa (ook vriendinnetje uit Nederland) op stap dus ze waren nog wakker. Dus we hebben om 14:15 geskypt (04:15 Nederlandse tijd haha) en het was leuk om ze weer even te spreken! Mijn hostparents moesten wel lachen toen ik het vertelde en vroegen meteen of ze erg dronken waren. Maar dat viel in het skypegesprek niet zo op haha. Om 14:45 ben ik richting de sportschool gegaan waar ik ongeveer 1,5 uur mezelf in het zweet heb staan werken. Het is nog ongeveer 1,5 maand tot de zomer hier begint en mijn doel is om lekker fit die zomer in te gaan, dus ben al goed op weg:)

Met het avondeten was ik alleen thuis, want mijn hostfamilie ging bij vrienden eten. Dit was eigenlijk best wel fijn want nu kon ik ongegeneerd voor de tv mijn zelfgemaakte pizza/wrap opeten. Heerlijk. Ik heb nog wat was gevouwen, toch nog iets productiefs gedaan in het huishouden vandaag en ben daarna naar mijn huisje gegaan omdat netflix het niet meer deed in het grote huis.

Zondag kon ik weer uitslapen en dit keer was het 8:30!! Ik heb ontbeten, mijn lunch klaargemaakt en ben om 10:30 op de bus gestopt richting Bondi Beach. Ik had afgesproken met twee meiden om de Bondi to Coogee walk te gaan doen. Het was een prachtige dag en het was lekker warm. We hebben rustig aangedaan en na een stuk lopen even gechilld op Bronte Beach. Toen begon het laatste deel van de wandeling en ook het zwaarste: enorme trappen op en af en berg op en af. Maar het einddoel was het waard. We hebben bij Coogee lekker op het gras gezeten en onze MacMeals opgegeten:) Het was een super gezellige dag!

Om 17:30 was ik weer thuis en was het eten al bijna klaar. Ik heb nog even met mijn hostparents gekletst en onze wekelijkse sitdown gehad (bespreken van 'probemen', dingen die beter kunnen/goed gaan). Maar het stelde weer niets voor, want vanuit beide kanten wsa het helemaal prima! Om 20:00 ben ik naar mijn eigen huisje gegaan, want ik was best wel moe. Zoals gewoonlijk even netflix gekeken en toen gaan slapen.
Maandag was niet zo bijzonder, eigenlijk als alle dagen. Had alleen echt super slecht geslapen, was heel vaak wakker geworden 's nachts. Dus heb nog even geslapen nadat ik om 10:00 klaar was met werken. In de middag heb ik google afgestruind naar dingen die je gedaan moet hebben in Sydney en ik heb een aardig lijstje nu waarvan ik er al een paar heb gedaan. Mijn doel is om 2 maar liever meer van die dingen te doen per week. Er staan al 40 dingen op, dus moet precies passen in de tijd dat ik hier nog ben :). Verder ben ik 's avonds weer gaan sporten en toen was de dag al weer om.

Dat betekent dat er al weer 5 weken voorbij zijn. Het gaat nog steeds goed en de band met de kinderen begint wat hechter te worden. Verder heb ik eigenlijk niets meer te vertellen, dus er rest mij nog te zeggen:

See you later alligator!

PS: hieronder is nog wat extra's te lezen!
Liefs Vivianne

Extraatje
Wat Nederland kan leren van Australie/Sydney

*openbare toiletten: overal waar je komt is wel een wc. Degene die mij kennen weten dat dit een groot pluspunt is!

*waterkraantjes: op heel veel plekken zijn waterkraantjes geplaatst zodat je altijd je flesje bij kunt vullen. En als je dan heel veel water hebt gedronken, kan je altijd weer naar een wc :)

*prijzen van het openbaar vervoer: een ritje voor mij naar de stad met de light rail (tram) kost $3,58 oftwel €2,36. Dat is 5km, 25 minuten. Mijn rit van 1,5 uur naar Smithfield, ongeveer 30 km met bus, trein en light rail, kostte $5,03 oftwel €3,31. Als je in Nederland van Breda naar Tilburg reist, is ook ongeveer 30 km, ben je al €4,50 kwijt. Verder kan je op één dag nooit meer dan $15 uitgeven, daarboven is gratis. En op zondag reis je onbeperkt voor $2,60. Genoeg reden om hier lekker met het openbaar vervoer te gaan dus!

Wat ik ook nog helemaal niet heb verteld maar waar ik me iedere keer weer over verbaas als ik in de stad loop, is dat het hier net klein Azie is. Het is niet normaal hoeveel chinezen/ japanners hier rondlopen en ook wonen. Op heel veel plekken, en natuurlijk in Chinatown, zijn er vertalingen te vinden in het chinees/japans in winkels/banken/markten noem het maar op. Want dan ook opvallend is, is dat veel van deze mensen slecht Engels spreken. Maar ja, aan de andere kant, waarom zou je als er zo'n grote community is met Aziaten.

  • 13 November 2017 - 11:31

    Hanne:

    Hee Viev,
    Het was weer een leuk verslag om te lezen!
    Je bent goed bezig zeg, al dat sporten haha. Fijn om te lezen dat de band met de kinderen steeds beetje bij beetje hechter wordt.
    Het Nederlandse winkeltje ziet er inderdaad grappig uit, toch wel lekker om daar ook kruidnoten te hebben haha.
    X Hanne

  • 13 November 2017 - 14:05

    Marja Van Poppel:

    Hoi Vivianne,
    Ook ik vind het leuk om iedere week je verslag te lezen. Volgens mij heb jij het bij dit gezin helemaal niet verkeerd getroffen.
    En wat ben je sportief zeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Vivianne

Actief sinds 31 Aug. 2017
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 14137

Voorgaande reizen:

30 April 2018 - 21 Juni 2018

Reizen

08 Oktober 2017 - 29 April 2018

Australie avontuur

Landen bezocht: