Eerste week Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Vivianne Dubbelman - WaarBenJij.nu Eerste week Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Vivianne Dubbelman - WaarBenJij.nu

Eerste week Sydney

Blijf op de hoogte en volg Vivianne

16 Oktober 2017 | Australië, Sydney

Op zondag 8 oktober was het dan zover: mijn australische avontuur zou gaan beginnen.
Ik ga eerst voor een half jaar als au pair werken bij een gezin. Zij wonen in de suburb Leichhardt, 30 minuten met de trein vanaf het centrum. Ze hebben 3 kinderen, een jongen van 8, een meisje van 6 en een meisje van 1,5.
Om 20:00 vloog ik vanuit Brussel eerst naar Wenen, daarna door naar New Delhi met als eindbestemming Sydney. Normaal vliegt een dag voorbij voor mij. Vliegen deed'ie zeker, maar jeetje wat was het lang zitten in een vliegtuig. Met opgezwollen voeten, slaaptekort, maar vol enthousiasme kwam ik om 7 uur 's ochtends lokale tijd dan toch echt aan in Sydney!
Ik was al eerder bij de uitgang dan mijn hostdad, wat het net wat moeilijker maakte om elkaar te vinden omdat ik nu niet af kon gaan op het bordje wat hij bij zich zou hebben. Maar uiteindelijk hebben we elkaar gevonden en konden we vertrekken naar het huis waar ik de komende 6 maanden ga wonen! Ik heb mijn eigen huisje in de tuin, wat heel fijn is omdat ik zo genoeg privacy heb en me kan terugtrekken als ik dat wil.

Ik kan jullie vertellen: het voelde meteen goed. Mijn hostmum and dad zijn heel erg aardig en behulpzaam. Omdat ik pas deze dinsdag kon komen, maar de ouders moesten werken was Oma er om te helpen met de kinderen. Voor mij ook heel fijn, omdat ik zo deze week heb om te wennen en alles een beetje te leren kennen. Het Engels spreken gaat eigenlijk heel goed en ik merk nu al dat het niet lang duurt voordat het vanzelf gaat.

En ik kwam natuurlijk aan op mijn verjaardag! De oudste 2 kinderen hadden heel lief een kaartje voor me gemaakt. Het meisje had zelfs 'hartelijk gefeliciteerd' geschreven! (ze heeft een boek waarin staat hoe je dat kan zeggen in verschillende talen)
De hostmum kwam thuis van werk eind van de ochtend en in de middag zijn we meteen naar de bank gegaan om een account te laten maken en heb ik een prepaid kaart gekocht. Ik begon aan het eind van de middag te merken dat ik toch wel heel erg moe was (ik ben opgebleven om in het goede ritme te komen), dus ik ging om 20:00 al naar bed. Na het avondeten hebben de kinderen nog voor me gezongen en mocht ik een kaarsje uitblazen. Zo had ik toch nog wel een beetje het gevoel dat ik jarig was. Maar ik was vooral bezig met het feit dat ik gewoon in Sydney ben! Hoe cool?! Nadat ik even had geskyped met mijn paps en mams, ben ik als een blok in slaap gevallen.

De volgende dag was ik al op tijd wakker en heb ik even meegekeken met de hostdad hoe hij de kinderen klaar maakt voor school. Samen hebben we de kinderen naar school gebracht, lopend. Dat is prima te doen, al is het wel een heuvel op op de heenweg en heuvel af op de terugweg, goede training voor mijn kuitspieren. Eind van de middag hebben oma en ik de kinderen weer opgehaald en ook opa kwam nu langs. Al moest hij daar wel 7 uur voor rijden. En dat valt dan nog mee voor Australische begrippen.

De kinderen dragen hier allemaal een uniform en gaan naar school van 9 tot 3. De meeste ochtenden zal de hostdad de kinderen naar school brengen omdat hij pas om 10 uur naar zijn werk hoeft. Dit heeft wel als gevolg dat hij 's avonds pas om 19:30 thuis is, waardoor hij de kinderen dan net wel of net niet meer ziet. Maar hierdoor hoef ik niet elke dag zo bizar vroeg op in de morgen. Lees: 6 uur 's ochtends :o
Donderdag heb ik het oudste meisje naar school gebracht. Iedere dinsdag, woensdag en donderdag hebben ze 'reading' :de eerste 10 minuten van de les mogen ze voorlezen aan de ouders/verzorgers. Ze heeft mij voorgelezen (ze zit in grade 1, vergelijkbaar met groep 3) en hierna ben ik weer terug gegaan naar huis. Eind van de ochtend hebben we, de hostmum, jongste meisje en ik, boodschappen gedaan. Voor degene die het zich afvragen, vooral fruit en groente zijn hier duur. Voor mij erg jammer omdat ik dat juist veel eet haha. Maar voor nu maakt dat nog niet zo veel uit omdat ik mee-eet met het gezin en ik zelf dus geen eten hoef te kopen.

In de supermarkt kreeg ik te maken met de mindere kant van het zorgen voor kinderen (al was de hostmum er gelukkig wel bij). Het meisje van 1,5 moest overgeven nadat ze een appel had gegeten die niet helemaal lekker viel.... Stinken dat het deed! Maar ja, hoort erbij. Dus thuis maar meteen omgekleed en kleren in de was gegooid en met het meisje was alles weer oké.

In de middag ben ik voor het eerst zelf op pad gegaan. 10 minuten van het huis is een baai dus daar ben ik naartoe gelopen. En wat was het mooi! Hieronder zal ik wat foto's plaatsen zodat jullie kunnen meegenieten :)

Op vrijdag heb ik samen met de hostmum de jongste naar daycare gebracht met de tram. Toen we al in de tram zaten kwam ik erachter dat ik mijn telefoon was vergeten... Wel ja, dan maar old school zonder telefoon op pad! Nadat we haar hadden gedropt, zijn we opzoek gegaan naar het gebouw waar de meet & greet zou zijn van smartaupairs (de organisatie). Nadat we zeker 15 min langer hebbe gelopen dan nodig, we konden het niet vinden, kwam we dan toch aan. Het was vooral informatief, maar er was ook tijd om met de andere au pairs te kletsen. Helaas was er niemand die echt bij mij in de buurt zit, maar desondanks was het een leuke ochtend.

Hierna ben ik samen met een ander meisje de stad een beetje gaan verkennen. We hebben langs de Darling Harbour gelopen en zijn richting haar hostel gegaan. Daarna ben ik zelf weer teruggelopen naar het daycare centre waar ik de hostmum weer zou meeten. Door de bordjes te volgen en op gevoel te lopen, ben ik er toch gekomen en zijn we naar huis gereden met de auto.

Zaterdag was de eerste echt werkdag voor mij omdat opa en oma vrijdag zijn vertrokken. In de ochtend zijn de hostdad, de 3 kinderen en ik naar de markt gegaan. Eenmaal thuis moest de oudste naar tennis en moest ik op de jongste 2 passen. Dat ging nog best goed ook, haha. We hebben buitengespeeld, gezongen (waaronder op een grote paddestoel, de kleine wilde maar niet dat ik stopte:)), gedanst en ik heb voorgelezen. Aan het eind van de ochtend merkte ik wel dat ik best moe was, maar gelukkig kwamen de ouders toen weer thuis. In de middag was ik vrij en ben ik wat gaan rondlopen. 's Avonds heb ik pannenkoeken gemaakt, they loved it, en toen was het alweer bedtijd.
Zondag heb ik afgesproken met een meisje dat ik in Nederland al had ontmoet. We zijn bij het opera house geweest en hebben door de botanical gardens gelopen. Wat is dat een mooi park zeg! En wat een raar beeld: aan de ene kant zie je alleen maar torenhoge office buildings en aan de andere kant zie je het water en oogt het veel rustiger. We hebben wat geluncht bij Darling Harbour en hebben daarmee met twee Nederlandse jongens afgesproken. Zij hebben een appartement in Darling Harbour met zwembad en we waren uitgenodigd om te komen zwemmen. Dat lieten we ons geen tweede keer zeggen! Dus eind van de middag lekker gezwommen met uitzicht over Sydney (het was op de 17e verdieping). Hierna weer terug naar huis gegaan met de light rail (15 min) en op naar bed.

Maandag was mijn eerste volle werkdag. Om 6 uur opstaan, kinderen ontbijt geven, zorgen dat ze hun practice doen (saxofoon en viool en cello), ze aan laten kleden, tanden poetsen, misschien nog wat huiswerk maken en op naar school. Vader heeft ze naar school gebracht en toen was ik alleen met de kleine. Lekker boekjes gelezen en wat gekleurd en ondertussen rommel opgeruimd, vaatwasser uit-en in geruimd en de kamers van de oudste twee gecheckt. Daarna was het al weer tijd om naar de playgroup te gaan met de kleine. Dit is op de school van de twee oudste kinderen. De hal hebben ze omgetoverd tot speelplaats met allerlei speelgoed. Hier zijn we ongeveer een uurtje geweest. Op de terugweg viel de kleine al in slaap, maar ik heb geprobeerd haar wakker te houden omdat ze anders thuis niet meer zou slapen. Eenmaal thuis hebben we geluncht en heb ik haar naar bed gebracht. En toen eindelijk even rust haha. Ik heb lekker op de bank gezeten, wat netflix gekeken, door mijn lonely planet boek gebladerd en de was opgehangen. Om 2 uur was ze nog steeds niet wakker, dus toen heb ik haar maar wakker gemaakt. Dit was wel even een gevecht haha. Maar ze moest wel want de oudste 2 moesten worden opgehaald van school. Dus weer die heuvel op met de kinderwagen (ik kom echt terug in Nederland met mega beenspieren denk ik). Eenmaal terug thuis zijn ze buiten gaan spelen. En toen kwam het eerste akkefietje.

Het oudste meisje houdt er nogal van om overal op te klimmen en ze wilde over de schutting klimmen naar de buurjongen. Ik had al gehoord van de ouders dat dit niet mocht, dus ook ik vertelde haar dat ze dat niet moest doen. Nadat ik haar nog een keer had gewaarschuwd en had verteld dat ze geen tv mocht kijken zou ze het toch doen, deed ze het toch. Ik ben naar buiten gelopen en heb haar gevraagd wat ze fout deed. Ze deed een beetje schijnheilig en zei dat ze niks fout had gedaan. Maar ik laat natuurlijk niet over me heen lopen door een 6 jarige, dus ik vertelde haar dat ze nu geen tv mocht kijken voor het avondeten en ze het daarna maar aan haar moeder moest vragen. En dat pikte ze. Prima dus!

Toen moeder thuis kwam heeft ze de kinderen nog wel even toegesproken dat ze ook echt naar mij moeten luisteren omdat ik de baas ben als de ouders er niet zijn en ze vertelde me dat ik goed had gehandeld. Om 18:00 zat mijn werkdag erop. En ik was kapot haha. Ik heb nog een serie gekeken en ben toen lekker gaan slapen.
Mijn eerste officiele week in Sydney zit erop! Als ik dit type is het namelijk dinsdagochtend en precies een week geleden om 7:00 kwam ik hier aan. En wat is het een toffe stad! Het voelt al heel normaal om hier rond te lopen en de hostfamily zorgt ervoor dat ik me meteen welkom voel.

Deze week staan er al weer heel wat tripjes op de planning. Zo ga ik vandaag een walk doen met 2 andere au pairs, woensdag misschien naar het strand, donderdag lunchen met een andere au pair en in het weekend naar Manly.

See you later alligator!

X Vivianne




























  • 16 Oktober 2017 - 23:17

    Peter & Carola:

    Wat tof om te lezen Vivianne!! Zijn erg benieuwd naar de foto's!

    Groetjes Peter & Carola

  • 16 Oktober 2017 - 23:40

    Hanne:

    Jaaa je eerste reisverslag! Heel leuk om te lezen wat je nu al hebt mee gemaakt in nog maar een week tijd.
    Fijn dat je ook met andere au pairs contact hebt en jullie ervaringen met elkaar kunnen delen en natuurlijk de stad ontdekken! Hahah gelukkig heb je ook Nederlanders ontmoet, want je weet het he... ;)
    Het klinkt allemaal super leuk Viev! (Oke bijna alles dan). Al genoeg plannen voor deze week, heel veel plezier alvast en ik zie de foto's graag voorbij komen! X Hanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Vivianne

Actief sinds 31 Aug. 2017
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 14107

Voorgaande reizen:

30 April 2018 - 21 Juni 2018

Reizen

08 Oktober 2017 - 29 April 2018

Australie avontuur

Landen bezocht: